laikagumman

Alla inlägg under augusti 2012

Av Laika - 31 augusti 2012 19:45


Hua vilket väder. Som det regnar och regnar. Det verkar inte alls vilja sluta, inte ens ett enda litet uppehåll på hela dagen. Kan ni förstå att matte och husse haft mage att dra med mig ut ändå? Uttvingad mot min vilja, nej vet hut.

Fast dom har varit så vänliga och pysslat om mig när vi väl kommit in. Jag är ganska duktig på att visa att det är synd om mig, fast sådana här regniga dagar är det faktiskt synd om mig och alla andra vovvar för den delen som inte gillar regn. Ja, så är det. 


Men lite glad är jag ändå, för det är fredag med ledig helg dessutom. Härligt. Nu blir det fredagsmys och förhoppningsvis behöver jag inte gå ut mer idag även om matte säger att jag måste, fast det kan hon få tro, hihi.


Trevlig helg på er!

Av Laika - 28 augusti 2012 16:41

På eftermiddagen tog vi bilen hem till mattemor och tillsammans gick vi på promenad. Till min glädje började vi närma oss skogen där vi inte gått på länge. Jag blev alldeles spattig i kroppen och sprang kors och tvärs för att nosa på allt spännande. Väl inne i skogen säger matte helt plötsligt: "Men är inte det där kantareller?" Sen övergick den hurtiga promenaden i skogen till strosande svampletning istället. Inte mig emot för då fick jag tid att leka i skogen. Jag visade matte då och då vart det fanns kantareller. Jo, det är så att jag kan söka efter kantareller, men mest på skoj. Så dom ska ju inte lita blint på mig, för jag letar när jag vill.   


Så här brukar jag alltså sätta mig och vänta på mattes uppmärksamhet om jag hittat svamp. Det är ju inte så att jag skäller eller sånt som andra hundar kan göra, för det där med skällande är inte riktigt min starka sida.


Matte hittade en fin flugsvamp, men den intresserade inte mig det minsta lilla. Tur det tyckte matte, men hon ville fota den ialla fall.


Vi strosade och strosade hela eftermiddagen i skogen. Matte och mattemor planerade genast att på en ledig dag ta med sig nåt att äta samt på med de rätta kläderna och bege sig ut i skogen för svampplockning. Sådana dagar är ju bara för härliga, en hel dag i skogen. Det hoppas jag sker snart, oj så skoj. Ikväll blir det pannkakor till middag, fast det inte är torsdag. Men mig gör det ingenting, pannkakor kan jag alltid äta, slurp.


Av Laika - 26 augusti 2012 15:55

Här sov jag i godan ro när matte väckte mig och frågade om vi skulle gå ut på morgonpromenad. Men jag kan säga att jag inte var vidare sugen på det. Vädret där ute lät inte så lockande, dom där regndropparna kan jag tyda mer än väl. Vi väntade därför ett tag men sedan sa matte att vi måste gå ut. Ja, vi skulle möta upp Elise som vi sedan satt barnvakt åt ett tag. När vi gick för att möta henne så hade det slutat regna, mycket passande för mig. 


Vi promenerade bort till en lekplats där det fanns en stor klätterställning där Elise klättrade lite. Matte stod kvar på marken och höll koll. Jag hittade en liten pinne som var rolig att gräva efter i sanden. När Elise och jag bestämt att vi lekt färdigt började vi gå hemåt. Det var tur för strax efter att vi kommit in började det regna och åska.   


Vi gosade upp oss i soffan och jag blev kelad med ett tag, hur mysigt som helst. Hon är så bra för hon klappar och kammar mig så bra, plus att hon alltid brukar mata mig med godis. De där småbenta brukar vara bättre på det där med godis av nån underlig anledning. 


Det blev en massa pyssel och målande här hemma under eftermiddagen. Jag höll så klart ett vaktande öga på lillfröken hela dagen, ända fram till det att hon blev hämtad. Då följde jag även med ner till bilen för att säga hej då, trots att himlen hade öppnat sig igen. Men jag kan säga att jag verkligen fick bråttom in sen igen, bråttom in för att torka mig och låta matte torka mig, visa mitt elände över att ha blivit så blöt av regnet. Brrr... Men det var det värt för alla hundben i världen för min eftermiddag var jätteskoj. Snart kommer husse hem och då ska vi äta middag, fram till dess ska jag nog ta min en tupplur. ZZzzzz....



Av Laika - 24 augusti 2012 20:47

 

Då var det fredag igen med lite lek och bus. Veckorna går ju undan, ja det säger min matte ialla fall. Jag har fått vara hemma med husse idag och myst. På eftermiddagen gick vi på en särskilt speciell promenad. Vi skulle möta matte på hennes jobb. Förut jobbade hon inne i stan så då fick vi alltid möta med bil, men nu jobbar hon närmre så är man så duktig som jag är så kan man gå en långpromenad. Husse var ju faktiskt också duktig, för han orkade gå hela vägen med mig. Jag tog några pauser och läste viktiga meddelanden så att husse kunde få tid att pusta ut.

 


Efter att matte var hämtad satte vi oss i bilen som hon tagit med sig till jobbet. Hmm, varför valde hon bilen och inte mig? Nåja, jag tror inte jag gillar att sitta på hennes jobb en hel dag ändå, så det så. Vi tog ialla fall bilen till affären och när det handlats klart fick jag min vanliga bilgodis. Vi åkte hem och nu är vi alla samlade igen och har fredagsmys heeela kvällen.


God kväll på er!

Av Laika - 20 augusti 2012 18:37

Imorse vaknade jag med ett skutt, pigg och alert. Väckte matte för att sen gå ut i köket och somna på golvet där solen kunde värma mig. Matte har varit ledig idag och det kunde inte passa bättre med tanke på att jag haft så mycket spring i benen hela dagen. Gårdagens slappande laddade visst min kropp med lite överskottsenergi.


Jag tog med mig matte och husse till bilen och de bestämde sig för att överraska mig med en biltur, så passande trevligt. När vi väl kom fram kände jag doften av hav och då blev jag alldeles till mig. Jag drog och drog för att de skulle gå snabbare men hur jag än drog så gick dom inte tillräckligt snabbt. Kändes som att det tog evigheter att komma ner till stranden.


Men när vi väl var där sprang jag ut i vattnet för att hämta in en pinne som husse slängde ut till mig.


Det blev några omgångar pinnkastning.

 


Och vad är väl en dag på stranden utan lite lek i sanden? Jag grävde en liten vallgrav men den tog matte minsann ingen bra bild på. Ni får lita på mitt voff att det blev en riktigt tjusig vallgrav.


Sedan gick vi upp och satte oss på en parkbänk för att njuta av den fina utsikten och det sköna vädret. Jag bestämde mig för att jag också ville sitta på parkbänken en liten stund och torka.


Innan hemfärd besökte vi ett café där jag fick smaska på lite gottis. Väl hemma blev det middag och lite lek. Sedan kan jag tala om att den där överskottsenergin inte längre fanns kvar. 

Av Laika - 19 augusti 2012 12:50

Den här veckan har ju gått undan. Jag har suttit i min cykelkorg och visat matte vägen hem till hennes föräldrar. Där har jag fått ligga i trädgården medan hon jobbat. En av dagarna när jag låg på gräset i godan ro så kom mattemor med gräsklipparen och trodde att jag skulle flytta på mig, men så lätt flyttar jag ju inte på mig om jag har hittat en bra plats. Det slutade med att hon fick gå runt mig med gräsklipparen.   


Jag har även gått långpromenader och likadant tänkte matte att vi skulle göra imorse, fast jag hade lite andra åsikter om det förstås. Nästan direkt utanför huset började jag gåvägra.

 


Matte förstod ingenting och sa:" Men Laika, det regnar ju inte nu, det HAR regnat, kom så går vi."  

Trodde hon att jag inte ville gå för att det har regnat? Trams, gräset var ju på det närmaste torrt... torrt och ganska svalt och skönt faktiskt. Ja, jag bestämde mig för att jag ville ligga och gosa i gräset istället för att gå på promenad. Matte försökte dra med mig till en liten bergssluttning så att hon kunde få sitta där medan jag gosade i gräset. Efter lite om och men följde jag med. Det visade sig att det fanns lite nyheter att läsa där, vilken tur att jag följde med henne dit.


När matte satt sig ner passade jag på att hitta en sån där bra gräsplätt igen och det gick ganska fort. Knådade in gräsdoften i pälsen med några rullningar och sedan var jag klar för njutning. Matte, ja hon fick sitta där och rulla tummarna lite. Sköna söndag!

   


Av Laika - 14 augusti 2012 16:38

Vi tog bilen till matteföräldrarna idag och hälsade dom välkomna hem. De har varit på husbilssemester i nästan tre veckor och besökt olika länder. Matte och hennes syskon ville titta på bilder från resan och jag såg självklart till att alla fick gosa med mig efter att inte ha setts på så länge. Kan bara ana hur mycket dom saknat mig, hihi.


När vi fikat klart och tittat på alla bilder tog vi oss ut i trädgården. Där låg jag bra bland gräs och klöver.


 

Sheela försökte få igång mig till lite lek men det fungerade inte den här gången och det förstod hon ganska så snart för hon lade sig i gräset tillsammans med mig och idisslade lite. Matte säger att det är trevligt att vara ledig så här mitt i veckan ibland och jag kan väl inte annat än hålla med, jag som ska få sushi till middag ikväll. Mums! 


Av Laika - 13 augusti 2012 17:28

Idag har jag varit på gosehumör. Jag har gosat med matte och jag har gosat med husse. Jag har gosat i gräset och jag har gosat i det fina vädret när vi varit ute. Även fast det är lagom varmt och skönt känns det nog allt lite som att hösten smyger sig på. Rönnbären färgar träden mer eller mindre röda och en del löv har börjat falla ner till marken, men än ska det väl ta tid innan träden är helt höstfärgade.


På promenaden i eftermiddags var det jag som bestämde gåfart och ja... jag bestämde vart vi skulle gå också för jag tvärstannade när matte och husse försökte gå åt ett annat håll. Det är ju jag som har kopplet och då får dom väl följa efter mig, hihi. När vi började närma oss hemmet igen var det dags för lite vila i gräset kände jag.


Matte försökte få mig att följa med hem och ligga på balkongen istället men jag låg mycket bra där i gräset. Efter lite vila gick vi till slut hem. 


Presentation


Det här är jag, Laika. Välkomna till min blogg och min vardag som en pigg gammeltant. Vill du veta mer om mig? Välkommen att läsa min presentation.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag följer


Skapa flashcards