laikagumman

Alla inlägg under september 2014

Av Laika - 28 september 2014 11:54

Äntligen har det där ruskiga regnvädret dragit förbi. Det blåser fortfarande massor, men det gör ingenting för solen skiner och det är inte ett dugg kallt. Matte och jag tog en morgonpromenad och när vi till slut började närma oss porten sa jag till matte att jag ville stanna ute ett tag till. Jag lade mig ner i gräset och njöt av solens strålar mot min päls.

Gräsrull, javisst!

Och lite morgongymnastik...

 

Förresten... igår hade jag besök. Min Helsingborgsvän Penny kom på besök med sin husse. De stannade bara en kort stund för de var på väg hem till Helsingborg igen efter att ha varit på skivmässa här uppe i Stockholm. Vi fikade och jag bjöd på några tuggisar och en bit mat. Sånt är alltid härligt.


Dags för lite söndagsvila, matte ska kamma igenom min päls och sedan ska jag få lite massage. Hon behöver bara ta fram kammen för att jag ska springa fram till henne och göra mig redo. Jag äääälskar att bli kammad och masserad. Tjohooo!


Nospussar

Av Laika - 25 september 2014 17:00

Vem vill gå ut idag? -Inte jag i alla fall.

Vem måste gå ut idag? -Jag, dessvärre...

Regnet det öser ner och inte ser det heller ut att sluta någon gång. Matte och husse är båda lediga idag så efter en ordentlig sovmorgon tog vi den där hemska, regniga, kalla och blåsiga rundan. Den slutade vid bilen och jag hoppade med glädje in i baksätet. Matte sa att vi skulle till min affär och fylla på mitt godisförråd. Då började jag pipa, av förväntan alltså.


Behöver jag säga att det regnade när vi kom hem också? Matte och husse försökte lura med mig på en längre runda men den gick jag inte på. Snabbt, snabbt in.


Så här ser väl min dag ut i övrigt:

 

...och inte har jag några som helst planer på att ändra på det heller. Ser ni förresten min fina nattlampa till höger?  Nattlampa och nattlampa, och så lyser den redan på eftermiddagen. Sensorn på den tycker visst att det är tillräckligt mörkt redan nu. Om någon missat så har jag alltså min nattlampa för att se när jag hoppar upp och ner från mattes och husses säng på natten. Min nattsyn är visst inte lika bra som en ugglas längre.


Måste snarka lite nu för matte vill nog gå ut snart. Hon kan få gå själv!

Hoppas solen skiner på er.


Nospussar!


  


  

Av Laika - 21 september 2014 22:16

Det är söndag kväll, hur blev det söndag så plötsligt? Vart tog alla andra veckans dagar vägen?

-Vi har ju myst och lekt bort dom, säger matte.

Tänk så fort allting går när man har det så där extra bra. När man får ha både matte och husse hemma hela veckan, när man kan vara ute i solskenet varje dag och åka på både kortare och längre äventyr. Jo, för solsken och fint väder har vi haft ända till idag. Och vad passar väl bättre än att kika in hos fototriss och se vad de har för tema på gång. Nu har vi ju redan tjuvkikat hos Kasper så vi vet att det är vägar som är temat, och vägar... det är ju spännande grejer. Jag har lovat matte att få visa en egen bild. Två blir mina.


Jag älskar ju att vara ute och gå, ute på stora vägar, små vägar, skogsvägar och kanske till och med stigar om man nu ska vara extra noga. Här är en av mina många skogsvägar som vi brukar gå på.

Sedan finns det dom där vägarna som vi inte alltid brukar gå, stigar som känns så där väldigt spännande och som har en stark dragningskraft. Stigar som vi ibland fått ångra att vi gått på, stigar där vi fått vända om och gå tillbaka för att vi hamnat i världens lervälling eller där skogen helt plötsligt svämmat över och vi inte kommit längre. Den här spännande stigen var en sådan, där allt till slut bara var vatten. Men visst ser den bra spännande ut?


Nu till mattes vägar. Bilden är från när hon flög luftballong. Det är inte alltid man tänker på hur vägarna svänger hit och dit, delar på sig eller går ihop, men lite spännande är det att se det ovanifrån så här även om jag inte skulle vilja vara med där uppe. Mina fyra tassar står mest stabilt på marken.


Vill ni läsa och se fler fototrissar kan ni kika in här.   

 


Av Laika - 20 september 2014 20:00

Idag tog vi oss en långprommis hem till matteföräldrarna för att grilla och äta gott. Det är så att matte fyller år på tisdag så vi blev bjudna på middag. Jag gick ut på altanen där grillen fanns, för det doftade så gott därifrån. Jag fick en grillkorv till middag. Dock hade mattemor delat korven i för stora bitar så jag satt bara bredvid min tallrik och tittade på korven ända tills mattemor förstod att jag ville ha mindre bitar. När det var fixat åt jag upp allt på ett ögonblick, mums! Mattemor klappade mig och sa att jag är deras lilla diva.


Matte fyller inget märkvärdigt och ville inte firas på något märkvärdigt sätt heller, bara en god middag med hela familjen samlad. Det var verkligen trevligt och min grillkorv var supergod. Vad de tyckte om sin mat vet jag inget om, jag var i korvkoma, hihi. Men nog om det. Tillbaka till promenaden som vi gick för att komma hem till matteföräldrarna.


Man kan gå förbi ankdammen som vi kallar det. Det är ett litet naturreservat med en hel del små dammar/sjöar. En del ställen är perfekta att ta ett dopp på, andra ställen är det fullt av änder och då passar det inte lika bra med bad... Observera att detta är mattes ord. Jag hundligen, har ju helt andra åsikter om den saken som ni vet. Vi stannade till vid den dammen där inga änder brukar finnas. Jag gick ner till vattent för att plaska mina tassar lite. Det var ju så väldigt varmt och skönt idag.


Vet ni vad jag höll på att göra? Sätta min tass på en and. Den satt precis där jag tänkt gå ner i vattnet, helt i skymundan. Den simmade iväg efter att vi överraskat varandra. Jag tänkte simma efter men det tog tvärstopp i mitt koppel. Jag vände mig om och frågade matte vad hon pysslade med, men hon skyllde ifrån sig och sa att kopplet nog bara trasslade sig lite. Hmmm....

Nåväl, jag tappade i alla fall badsuget för jag fick syn på en svart shih tzu-kille som kom gåendes med sin matte. Vi hälsade på varandra och kvinnan sa att han inte är så lekig av sig för han är nio år gammal. Matte tröstade kvinnan med att jag inte alltid heller vill leka så mycket för att jag är 15 år. Då höll hon på att sätta sitt tuggummi i halsen för hon trodde att jag var yngre än hennes hund. Då ska ni gissa att min matte var snabb med att säga: Sådan matte, sådan hund, hihi.


Vi fortsatte promenaden i solskenet och lägger man inte nosen i blöt, får man inget heller veta. Därför passade jag på att tjuvkika på dom som var på andra sidan staketet, mycket spännande. De fixade och donade i trädgården och det jamade dessutom en katt på deras tomt. Jag ville inte alls gå därifrån.

 

Matte sa till mig att jag snart kommer få lägga nosen i blöt oavsett om jag vill eller ej, för nu ska det regna ganska ordentligt i några dagar framöver. Jag hoppas matte har fel. Jag vill inte bli blöt om min nos, inte om mina tassar, inte på min mage eller på min rygg heller. Ingen regnkappa i världen kan få mig att vilja gå ut i regnrusk.


Nu är vi i alla fall hemma igen efter både promenad och kalas. Alla med mätta magar. En alldeles prefekt lördag, i min smak!


Nospussar på er!

Av Laika - 17 september 2014 17:45

Igår gick vi till skogen för att leta efter Frolicbuskar, precis som matte lovat.

Klara, färdiga, spriiiing!

Här någonstans luktar det typisk Frolicbuske...

 

Jag nosade och letade men hur jag än försökte så kunde jag inte hitta en enda Frolicbuske. Mycket underligt.

Helt plötsligt nosade jag upp en Frolic som låg på marken.... och en till...

   

Men vart hade Frolicbusken tagit vägen? Någon som ätit upp hela busken och bara lämnat kvar några stackars bitar på marken? Jag försökte se mig om, men ingen buske så långt ögat kunde nå. Däremot hittade jag fler Frolicar längs med vägen. Någon måste ju varit jättehungrig och slukat buskarna på en gång, jo så måste det vara. Men jag var glad att det trillat av lite Frolic här och där som jag kunde leta upp och äta direkt från marken.

Det var gårdagen. Idag tog vi bilen direkt på morgonen och åkte iväg på en utflykt. Även här hamnade vi i en skog. Åhh så spännande.

Jag sprang upp och ner för backar, på stora stigar och på små stigar. Genom en lerpöl, genom en till...och genom en tredje. Väldigt mysigt för labbarna att klafsa i lervälling. Jag tvättade mina tassar i lite vatten till mattes glädje.

 

Sedan stannade vi till vid en bänk vi fick syn på. Där blev det fikadags. Matte packade upp lite gottis och jag höll glatt koll på henne.

Varsågod, sa matte och jag ställde mig upp för att ta min godis.

Efter fika, gräsrull, bus med matte och springfnatt fortsatte vi vår promenad ute i naturen. Vi hade ett riktigt kanonväder. När vi gått en stund hörde jag ett ljud jag väl känner igen. Änder!!!

Vi gick över bron och jag försökte kika åt båda hållen för att hålla koll på var mina vänner simmade någonstans.

Här var dom ju. Ser ni att matte kopplat mig nu? Hon sa att jag hade hoppat ner till änderna och simmat med dom om jag inte haft kopplet på mig, (vilket i och för sig är sant). Jag är ju redan halvvägs ute med överkroppen.

Dom var lika nyfikna på mig som jag var på dom. Fikat hade vi ätit upp så vi hade tyvärr inget att bjuda på. När jag tittat klart och sagt hej då gick vi vidare.

Återigen upp och ner för backar, genom lervällingar och in på små och mysiga stigar. Mot eftermiddagen hittade vi tillbaka till bilen och då bar det hemåt igen. På vägen hem stannade vi till och köpte oxbiffar med oss. Matte har redan förberett min mat med små bitar av köttet, ris och mörötter. Nu ska det bara svalna innan det hamnar i min hungriga mage.


Nospussar!

Av Laika - 15 september 2014 20:16

Igår var vi ute på långpromenad genom skogen. Samtidigt höll vi utkik efter svamp. Jag sprang kors och tvärs, under och över. Allt för att trassla in kopplet så pass att matte skulle tröttna och släppa lös mig, men tro inte att hon gjorde det. Där fanns så många andra söndagspromenerande hundar med sina hussar och mattar just på det stråket att matte sa att jag fick lov att vara kopplad och uppföra mig efter det. Tråkmatte.


Någon svamp på just det stråket hittade vi inte, eller rättare sagt, svamp som matte vågar plocka. Då återstår liksom inte så många sorter, kantareller och trattkantareller.


På morgonrundan idag frågade matte om vi skulle åka ut till den djupa svampskogen och leta effter svamp. Solen sken, det var molnfritt och riktigt sensommarvarmt.

"Jag vill inte åka till skogen idag, jag vill hellre sitta här, vid min buske och lukta på blommorna".

Det slutade med att jag fick vara hemma med husse och gosa i solen medan matte och mattemor åkte ut i skogen för att pröva lyckan där. Och lycka fick dom allt, svampen fanns lite överallt.

 

Dessutom hittade matte en riktig rolig liten dam ute i skogen. Fru Anka Svamp.

När matte kom hem mötte jag och husse upp henne vid bilen. Jag nosade igenom svampen och sa till matte att hon gjort ett bra jobb. Jag undrade om hon inte sett några frolicbuskar ute, för mina frolic hemma är slut. Dom är tydligen svårare att hitta än svamp sa matte, men imorgon ska vi ut och leta frolicbuskar för då kommer det säkert att finnas säger matte. Tjohoo... Fast först ska vi åka och handla.


Lediga och glada nospussar på er!

Av Laika - 12 september 2014 20:21

Tänk vad beroende man kan vara, beroende av pannkakor, lasagne, torkad kycklingfilé, frolic och framför allt beroende av internet. Modemet här hemma har gått sönder och ett nytt inväntas till början eller mitten på nästa vecka. Jag frågade matte hur jag ska klara mig nu då, när jag inte kan berätta om min cykeltur eller få visa er mitt videoklipp från i morse. Då gjorde matte mig lite glad och berättade att hon kan blogga via mobilt internet, och efter lite fix och trix fick hon det mobila nätet uppkopplat till datorn också. Nu blev allting genast lite bättre.


Nu ska ni få se på förmiddagens cykeltur. Så här snabbt cyklar matte bara för att jag sitter i korgen och håller tempot. Att hon cyklade nerför en backe tror jag inte har så mycket med saken att göra.


Jag kan nog säga att jag är beroende av att cykla också, för det är verkligen riktigt trevligt. Och min stora rymliga cykelkorg med mjuk sittdyna gör att jag sitter som på....som på... ett stort moln av leverpastej.


Nu kommer jag få ha matte hemma en hel vecka, husse nästan hela veckan. Vi ska ut på massor med promenader, åka på utflykter och även ut i skogen för att leta svamp...igen! Ett matteberoende, för hon tänker inte ge sig förrän hon hittar sina kantareller. Kanske kommer jag att bli lite friserad också, så mitt ansikte inte växer igen som matte uttrycker sig. Hon vill kunna se mitt söta ansikte och jag vill ju fortsätta kunna se mattes söta ansikte, hihi. Så en liten frisering kan nog sitta på sin plats. Jag är beroende av klippning också. Fast roligast är att vara beroende av god mat och så cykelturer förstås.


Trevlig helg och massor med nospussar!

Av Laika - 8 september 2014 11:21

Nu är vi här igen, för andra gången... matte och jag. Fototriss lockar och veckans tema är mönster.

Vi är lediga idag, lång sovmorgon. Jag hoppade ner från mattes och husses säng, gick ett par morgontrötta steg för att dricka lite vatten. Mönster var det ja...


Mönster som i randig vattenskål. Min favoritskål som håller vattnet så där härligt kallt och uppfriskande hela tiden. Jo, den här fina, mönstrade skålen gillar jag.

 

Varje dag vid middagstid lägger matte eller husse fram mitt underläggg. Underlägget som min middagstallrik brukar stå på. Hon säger att jag kan slafsa med maten bäst jag vill när jag har underlägget för det blir så lättstädat då. Nu är det självfallet inte anledningen till att jag har det här underlägget. Det är ju för att jag är en prinsessa och prinsessor äter alltid från ett underlägg.

När middagen ligger i magen och jag vilat upp mig lite brukar jag vilja ta en svängom med mina leksaker. Några timmar i veckan brukar de ligga i sin korg. De timmarna innefattar tiden då matte plockar i dom i korgen, städar och donar... Sedan är det min plikt som leksaksräddare att se till att befria alla mina vänner från det korgbeklädda fängelset.

Ett, två och tre bilder på mina favoritmönster i veckans fototriss. Det gick ju snabbt.


Det är vår andra gång som vi är med, och det är redan tävling på fototriss. Så spännande.

Man kan vinna presentkort från Coolstuff och matte hittade något som heter Fitbit Flex som hon genast blev förtjust i. Den kan bland annat mäta hur långt man gått.


Nu ska vi titta in hos andra fototrissare och se vilka mönster det bjuds på.

 

Massor med nospussar!

Presentation


Det här är jag, Laika. Välkomna till min blogg och min vardag som en pigg gammeltant. Vill du veta mer om mig? Välkommen att läsa min presentation.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag följer


Ovido - Quiz & Flashcards