laikagumman

Alla inlägg under maj 2015

Av Laika - 30 maj 2015 20:10

Lördag morgon och sovmorgon- underbart!

När vi var på väg in från morgonpromenaden började det precis regna. Senare, vid lunchtid var matte på balkongen och donade. Jag följde med och fick se att det regnade massor, verkligen massor. Som från en dusch nästan. Matte frågade om vi skulle gå ut. Jag tittade på henne ungefär en sekund och sedan sprang jag in i sovrummet och hoppade upp i sängen.


Sorry, jag sover och kan inte gå ut.


Jag fick ju så brått upp i sängen att jag varken hann bädda eller lägga mig tillrätta, men jag somnade där med huvudet hängandes utanför sängkanten. Vi gick aldrig ut...just då!

Men tro inte att jag kom undan den där regnduschen. På med regnkappa och ut, bara ut. Jag kan göra allt jag behöver på en nanosekund när vädret är så här. Fort in igen och tycka lite synd om mig själv. 


Matte säger att regnet slutat nu och att det snart är fritt fram för kvällspromenaden, men när jag vet att det regnat hela dagen så är jag väldigt, väldigt skeptisk till att följa med ut. Åker regnkappan fram när jag är i hallen, så tänker jag lägga benen på ryggen och försvinna snabbare än kvickt, för då vet jag hur vädret där ute är.


Blöta nospussar!



Av Laika - 28 maj 2015 16:45

Vet ni vad som hände när vi var ute och gick idag? Jag, matte och husse.

Jo, matte tappade bort husse. Jag tänker inte säga att det var jag som gjorde det, för det var hon som frågade mig vart han tog vägen, alltså var det matte som tappade bort honom.


Ja, där stod vi helt tass och handfallna. Matte sa att jag skulle hitta husse och jag började nosa efter honom men så kom det en hund som såg ut som jag, och då kom jag liksom av mig i sökandet. Vi hälsade på varandra och sedan blev jag tvungen att gräsrulla lite innan jag kunde koncentrera mig på husse igen. Jag satte mig ner för att titta efter honom.


Helt plötsligt kom han ju, och jag sprang fram och hurrade för att det var jag som hittat honom.

Godis som belöning? Ja tack :)

Nu visade det sig att husse hade vikt av vägen och gått in i radhusområdet för att sälja sin gamla mobil till en som ville köpa den, så egentligen var han kanske inte så borttappad som matte först gjorde sken av. Lurmatte!


Över till andra spännande saker, matte stekte pannkakor till middag, mums. Men inte nog med det. Vet ni vad jag fick på min pannkaka? Lax! Åh, så gottigt det var. Inte en endaste liten bit blev kvar på min tallrik.


Vila på det och lite bloggläsning. Därefter en kvällspromenad och sen kommer jag säkert sova hur gott som helst.


Nospussar!


Av Laika - 25 maj 2015 20:05

Kolla här vilken solig och fin promenad jag fått gå:

Japp, vi passerade både ett gammalt gravfält, en hästgård- som för övrigt inte är den hästgård vi brukar passera. Sedan gick vi även förbi ett koloniområde. Längre bort rann en trevlig å och den ville jag släcka min törst i.

Matte fick meta också. Meta Laika, hihi.

Det var så skönt i vattnet att jag satte mig ner en stund där i, fast den bilden blev så suddig att matte skäms för att visa upp hennes icke-fotografiska kunskaper, hihi.

Husse å andra sidan lyckades lite bättre med fotandet. Han stod på lilla bron som gick över ån. Jag sa att han skulle slänga ner lite godis till mig. Jaga leversnittar i vattnet kan vara roligt.

Fast lättast är det ju att gå upp på bron och bli matad med godiset direkt.

Förresten, när man nu kan säga: att bli matad med godis, så borde det väl betyda att godis är nån form av mat, visst? Alltså borde man också kunna få godis som mat när det är dags för middag. Det tycker i alla fall jag. Matte har inte rikigt köpt den övertygelsen....än.


Jo, när jag badat klart så bar det av samma väg hem igen. Verkligen en rolig promenix, och som på mattes gps visade att vi gått närmare sex kilometer. Jag sov så gott när vi kom hem, och även om middagen idag inte bestod av godis så åkte den ändå ner i magen med all världens fart. Buuurp... (fina damer rapar också)


Nospussar!

Av Laika - 23 maj 2015 16:05

Efter regn kommer solsken...och så regn igen, och sol...

På den soliga morgonpromenaden gick både jag och matte njutandes av det fina vädret. Att det blåser halv storm idag väljer vi att bortse från.


Helt plötsligt stannar jag upp och inser att någon strött ut blomblad till mig. De ligger ju överallt, till och med här!


Vem kan ha gjort det?


Jag försökte spänna mina ögon för att se så långt bort jag bara kunde, men jag såg ingen som skulle kunna ha gjort detta. Det måste ju varit någon som visste att jag precis skulle komma ut ju.

 


Nåväl, har man den äran att få blomblad utstrött där man går kan man lika bra lägga sig ner och njuta lite av det.

I övrigt väntar det stora musikprogrammet ikväll. Jag ligger nog och håller för öronen och innan det är slut kommer jag vilja gå ut, för vilja och behöva är ju inte samma sak, hihi. Matte har bakat en liten punchtårta att smaska på i kväll. Jag hoppas då få något annat gott, typ ett märgben eller så.


Nospussar och trevlig helg! Hoppas ni också får blomblad under era tossingar där ute :) 

     

Av Laika - 21 maj 2015 19:16

Idag ska ni veta att solen sken på mig. Åh vad glad jag blev när jag kom ut på min morgonrunda, men sen hände något. Solen försvann och det blev nästan svart himmel. Regnet kom och det störtade ner, men det slutade inte där. Åskan kom också på besök och dundrade länge och väl innan den tillsammans med regnet, drog vidare.


Med blött på gräs och mark tog vi oss ut på en ny promenad. Precis utanför porten satt min kattkompis och kurade ihop sig. Hon hade haft en skyddad plats någonstans under regnet och åskan men nu jamade hon till våra grannar och sa att hon ville ha mat, men de var inte hemma. Matte grävde lite i jackfickan och plockade fram mina fiskgodisar, de som faktiskt är riktigt äckliga. Inte ofta jag ogillar godis men dessa var ingen höjdare. De ska alltså vara anpassade för både katter och hundar, men jag säger fy hundan. Matte gav katten några godisar som hon knaprade i sig. Jag tittade på och sedan bad jag matte om en godis också. Det är ju roligre att äta när man är två... även äckliga godisar.

Tredje promenaden på eftermiddagen innehöll strålande solsken och värme. Solens gassande hade torkat upp på vägarna och gräset var knappt blött längre. En perfekt tid för långrunda. Ja, ni kan ju gissa hur hungrig jag var när jag kom hem igen.


Imorgon ska matte cykla till jobbet och jag vill med cykla, men enligt matte ska jag stanna hemma med husse imorgon. Hon säger att vi kanske kan cykla i helgen om solen tittar fram. Jag tycker vi kan cykla till min godisaffär då, hihi.


Nospussar! 

Av Laika - 17 maj 2015 17:27

När regnet kommer från ovan är det hemskt, men när den hamnat på mark och ängar och bildat stora, härliga, ljumma och badvänliga pölar är det helt plötsligt ganska roligt med regnvatten.

Matte säger att början på veckan ser ut att fortsätta likadant, med regn alltså. Så tråkigt. Ser jag att regnkappan kommer fram springer jag min kos och matte får bära ut mig till hallen för annars kommer vi ingenstans. Min plan är nog att äta upp mig för ju tyngre jag är desto jobbigare blir det för matte att släpa mig till hallen. Är jag tillräckligt välgödd kan jag ju få stanna inne vid nästa skur. Kvällens middag åkte därför ner i magen utan några som helst skrupler, korvstroganoff med ris. Inte för att det brukar vara några konstigheter att få ner mat i min mage... Fast jag blev så mätt att jag inte ens orkade be om en godis, jag bara torkade mig på mattan och gick och tog en tupplur.


Imorgon är vi hemma allesammans, så vi får väl se om det blir en innedag eller om vi hinner ut i skogen på en runda utan att regnet kommer.


Nospussar!

Av Laika - 14 maj 2015 12:53

Det regnade massor i tisdags och det regnade ännu mer i går. Min regnkappa skyddar förvisso kroppen men varken huvud eller svans får skydd från de kalla och eländigt blöta dropparna. Jo, nog var jag rädd att smälta bort i regnet eftersom matte ju säger att jag är söt som socker. Kan meddela att jag nästan gjorde det också. Kolla bara:

Idag har jag tagit mig samman igen och pälsen är torr och fluffig. Det är röd dag och ledig dag för både mig, matte och husse. Jag vaknade med "nummer två-panik" och fort, fort fick husse gå ut med mig medan matte fixade frukost. Grått väder ute, men inget regn. Skönt!


Sedan gav vi oss ut igen, den här gången på långpromenad i skogen. Jag fick springa lös och efter halva rundan träffade jag på ett par joggare. De höll ungefär mitt tempo så jag valde att hänga på dom, istället för att vänta på att matte och husse skulle komma ikapp mig så fort jag var för långt borta. Men när jag efter ett tag vände mig om och såg att matte och husse var som små prickar vid horisonten valde jag att säga hej då till joggarna och invänta mina tvåbenta. Det ska ju bli rostas med potatis till middag och det kan jag ju inte missa genom att hänga på ett par joggare även om dom var roliga att springa med.



Nospussar!

Av Laika - 12 maj 2015 20:40

Dubbelt upp, ja av mig!

Matte är helt bra nu och har jobbat, men när hon kom hem bäddade hon ner sig i sängen direkt efter middagen. Jag hoppade upp i sängen och undrade om hon verkligen skulle sova redan, men hon försäkrade mig om att det skulle bli en runda till ute innan sängdags. Hon kände sig bara trött i benen och var lite frusen. Upp med datorn och göra både det ena och det andra. Att läsa bloggar är en av självklarheterna matte, visst?! Absolut, svarade matte när hon såg att jag tittade fram bakom datorn. 


Tillbaka till det där med kvällsrundan... det regnar ute nu, och jag hör att det regnar massor, verkligen massor. Vet inte hur detta ska sluta för matte säger att jag är söt som socker och är jag det så smälter jag ju när jag kommer ut, så mycket som det regnar. Låter som att matte får gå ut själv på kvällsrundan, visst?! Hihi


Nospussar!

Presentation


Det här är jag, Laika. Välkomna till min blogg och min vardag som en pigg gammeltant. Vill du veta mer om mig? Välkommen att läsa min presentation.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag följer


Skapa flashcards